Något som verkligen har varit hypat i min mening under de senaste åren är detta med interaktiva tavlor. Personligen så är jag inte så imponerad av dessa, visst de har sina fördelar men i en skola med begränsade resurser så ser jag inte interaktiva tavlor som något som har högsta prioritet för vår verksamhet.
Anledningen till att jag är negativ till interaktiva tavlor är flera (hemskt vad jag låter negativ i min blogg, jag som är så positiv till it...). För det första så handlar det om pengar. För priset av ett klassrum med interaktiv tavla kan vi få 3 klassrum med projektor. Med enbart projektor kan jag i praktiken åstadkomma nästan lika mycket som med en interaktiv tavla. Varför det? Jo i praktiken så används dessa tavlors interaktiva funktioner väldigt lite. Enligt en pilotpedagog som var med i den nationella gruppen för utveckling av Smartboardens funktioner så ansåg hon att inte en enda av de arbetssätt som pilotpedagor runt om i sverige föreslog behövde en interaktiv tavla. "Man hade klarat sig lika bra med endast en projektor".
En interaktiv tavla har samma problematik som en vanlig tavla, att pedagogen ser in i tavlan istället för att ha ögonkontakt med sina elever. Detta gör det svårare att kolla av om eleverna är med på banan eller inte om det som man försöker lära ut. Dessutom står man som pedagog ivägen för texten, vilket inte är så pedagogiskt.
Jag har hört många som säger att de interaktiva tavlorna är väldigt bra för de små barnen, men för mig så är de små barnen små... Dvs de når inte upp till tavlan, ett litet men ack så viktigt problem.
Då jag reser runt hela sverige och föreläser så kommer jag i kontakt med interaktiva tavlor med jämna mellanrum. Det som jag då finner positivt är att jag med hela kroppen kan visa var jag trycker och klickar på tavlan. Men jag finner också ett antal problem. Först och främst så handlar det om kalibrering. Hittills har jag aldrig träffat på en tavla som är korrekt kalibrerad, kanske har jag haft otur men det är ett faktum att det första man måste lära sig är hur snett man måste klicka på tavlan för att man skall träffa där man vill. Det andra är textinmatning. Då ingen tavla är korrekt kalibrerad så är textinmatning en mardröm, jag brukar alltid efter ett par försök återvända till ett vanligt tangentbord, då det går betydligt fortare, även om jag bara skall skriva ett ord med 5 bokstäver.
Det som jag rekommenderar är att man först och främst satsar på att ge alla tillgång till en projektor, det ger betydligt mer för pengarna. I Kungälvs kommun har vi nu en projektor i alla hemklassrum i skolan samt på alla utom 2 förskoleavdelningar och jag anser att det är betydligt bättre att alla har en projektor än att en tredjedel hade fått en interaktiv tavla och resten stått utan. Genom att alla rum har en projektor behöver en pedagog inte vara orolig när han/hon behöver byta sal, de kan alltid göra samma sak ändå.
Istället för dessa pengaslukande monster så ser jag hellre att projektor kombineras med en tablet pc eller en tryckkänslig skrivplatta. En tryckkänslig trådlös skrivplatta kan jag skicka runt i klassrummet så att alla kan vara med. Oavsett om jag är kort eller har ett rörelsehandikapp som hindrar mig att använda hela den vanliga tavlan.
Med satsningen på en dator till varje elev så kan man dessutom skapa interaktivitet via Elluminate som finns i Fronter. Där kan man dela ut tavlan till den eller de elever som man vill skall kunna visa saker på whiteboarden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar