Alla lärplattformar har en funktionalitet för diskussionsforum är denna ersättningsbar av andra sociala mötesplatser?
Jag skulle vilja säga att att lärplattformernas diskussionsforum är delvis ersättnigsbara men de kan inte ersättas av andra sociala mötesplatser. I den vanliga undervisningssituationen så anser jag att lärplattformarnas miljö erbjuder en diskussionsyta där det är klart vem som är vem, vilket jag anser är viktigt för lärsituationen. Genom att använda andra externa sociala tjänster så riskerar man hela tiden att de som postar inte är de de utger sig för att vara. Dessutom så erbjuder lärplattformerna på flaggor som visar att det har hänt eller inte hänt något i själva verktygen. Eleven behöver inte kajka runt bland "32 olika platser" för att kolla status.
Åter igen faller jag tillbaka till min ursprungspost i bloggen där jag tycker att det är viktigt att man med säkerhet vet vem som gör vad och att jag i de flesta fall inte ser en poäng med att andra kan se in i verksamheten.
Jag tänker att det i en lärplattform också är enklare för en undervisande lärare att bilda sig en uppfattning om hur aktiva de olika eleverna är när de arbetar med olika uppgifter och diskuterar exempelvis kurslitteratur. Stämmer inte det?
SvaraRaderaNu har jag inte jobbat med båda sätten men för mig så tror jag att det hade blivit betydligt svårare att få en överblick om verksamheten hade varit utspridd på olika platser. Dessutom så tror jag också att det hade varit svårare för barnen att fixa många olika platser. Tänk på att i skolan har vi barn med både låga och höga IT-färdigheter, men vi måste se till att få med alla på tåget.
SvaraRadera